Tuesday, April 15, 2008

Pengalaman berharga buat seorang budak daripada kampung.

[Aku] : Tolong selamatkan aku. Aku turun di perhentian Serdang.

Lima minit. Senyap. Sepuluh minit. Senyap.

Tak boleh jadi ni!

"Hello Tom. Lu tidur ke? Selamatkan gua. Wa da rasa macam ada mata-mata liar memerhati ni."

"Ok. Sepuluh minit lagi wa sampai." ujar Tom.

Tom. Bukan Tom Sawyer atau Tom Tom Bak tapi singkatan Tomok. Bukan juga artis yang nyanyi lagu jiwang-jiwang sambil geleng-geleng kepala comel tu. Tapi adaptasi daripada perkataan Mok.

Hampir setengah jam kemudian baru sampai.

Dalam perjalanan pulang ke rumah Tom.

"Pergh! besar gile jalan ni ekh. Empat lane lagi." aku kagum.

"Biasalah K.L." jawap Tom selamba.

Maklumlah, budak kampung. Jalan paling besar pun aku rasa jalan kampung aku yang bila selisih kereta tak payah turun ke bahu jalan. Itu pun aku rasa best gila dah.

***

"Eh, gile la. Wa nampak Twin Tower depan mata sial. Biasa tengok dalam tv je."

"Mat, lu kat KL la sekarang. Tak payah la jakun sangat." sampuk Tom.

Maklumlah. Biasa aku nampak dalam tv je.

***

"Jom pergi OU." Tom mengajak aku. Mungkin riak wajah aku nampak kebosanan.

"Let's go!." jerit aku. Macam tu juga la hati aku menjerit.

Owh...ni la OU. Bisik hati aku.

Owh...ni la The Chili's.

Owh...ni la La Senza.

Nasib baik aku baca blog. Kalau tak haram aku nak tahu sumua tempat-tempat ini.

Dan banyak lagi 'owh', 'wah' dan 'wow'.

Maklumlah, budak kampung. Sesekali turun bandaraya besar. Bak rusa masuk kampung la. Patut kena tukar peribahasa ni. Bak rusa masuk bandar kot lagi ok.

4 comments:

ciKenit said...

alah rambo ni.
ke OU tak reti2 nak bitau.
*angkat kening sebelah*
dekat tu ngan umah ciki.
:-<

rambo said...

la...nk bgtau camne ciki.

s/u pun takde catat no phone.

frH said...

bro .. apsal xroger aku lps aku blk dr klantan .. sorry aku lupe kau kat kl .. :(

rambo said...

frh - la...aku ingat ko terlalu bz sampai terlupa akan aku hehehe