Monday, May 04, 2009

Ceritera si Adam [3].

Satu perkara yang gua tak boleh lupa setiap kali gua balik kampung. Mata Adam dengan Eika bersinar-sinar gembira bila nampak gua masuk rumah atau masuk kereta pertama kali setelah lama tak jumpa.

Itu sangat menyentuh hati gua. Berkaca-kaca mata gua tengok mata budak-budak itu bersinar-sinar. Cukup sekadar muncul depan mereka secara tiba-tiba. Tanpa hadiah atau mainan.

[,]

Malam pertama gua sampai di rumah. Adam ajak gua fight PS2. Dari petang dia cabar gua main PS2. Katanya dia dah hebat. Sambil berkali-kali menerangkan kepada gua PS2nya dah elok.

"Adam pakai pakai kereta Skyline, Pak Ngah pakai bese-bese ni ya?" pujuk Adam.

"Ok. Takpe." gua layankan.

Kecik-kecik dah pandai licik. Tak nak bagi gua pakai kereta yang sama.

"Pak Ngah jangan main potong tau. Tak main la potong-potong kereta Adam yang kat depan tu." kata Adam bila mula kami start berlumba.

1st round, gua bagi muka.
2nd round, gua bagi muka lagi.
Masuk 3rd round sampai 5th round, gua dah malas bagi muka. Nanti dah besar 'lemak' sangat.
Nak mula round ke-enam, Adam bersuara setelah diam lama.

"Joystick Adam ni rosak la agaknya Pak Ngah. Tekan-tekan tak boleh jalan. Adam nak tidur la. Dah ngantuk." Adam bersuara bagi alasan.

"Aik?! Dah ke? Tadi kata nak tidur pukul 1200, ni baru pukul 1030." acah gua.

Adam dah separuh jalan heret bantal busuknya masuk bilik sambil muncung panjang.

Gua ketawa berdekah-dekah sambil geleng-geleng kecil fikirkan alasan dan juga denial budak kecik bernama Adam.

"Kecik-kecik dah licik." gua berbisik dalam hati.

No comments: