Wednesday, May 27, 2009

Mogwai + Killtodress + Coldplay + Gadis kecil = Nasi Lemak Telur Mata dengan Kopi 'O' Kaw.

Sambil dalam playlist Winamp gua menyanyikan Take Me Somewhere Nice dari Mogwai, sambil taskbar gua penuh dengan YM, 4 folder Mozila Firefox yang mengandungi page-page lagho, bukan untuk kerja, 2 folder Window Explorer dan juga satu Microsoft Word file bernama Gua Punya Resume, gua tenung jam dinding depan mata gua.

Fikiran gua melayang. Tembus jam dinding tu gua tenung. Jauh. Melintasi masa. Dan ruang.

Masih Mogwai. Melayang bersama.

Tiba-tiba, satu susuk kecil tubuh perempuan muncul dalam bayangan gua. Kecil. Comel. Molek. Berkaca mata. Duduk keseorangan. Sambil menikmati Pizza Hut sambil fail-fail submission dan client berselerakan di atas mejanya.

Masih Mogwai.

"She's so busy. And alone." gua fikir.

Sambil memerhati dari luar tingkap kaca besar, di balikkan gambar cendawan butang, gua cuba fokuskan mata gua. Ternyata gagal. Langsung tak nampak. Kabur.

Siapa makwe ni? Apa hebatnya dia sampai masuk dalam lamunan gua. Mungkin takdir gua. Mungkin, segalanya mungkin.

Sambil-sambil, gua check email perniagaan Tom . Satu email order dari London. Belah mana gua tak pasti. London Selatan ke, London Utara ke, London timur ke.

Masih Mogwai.

Tiba-tiba, gua dan gadis kecil tadi bertautan tangan, dan juga Tom berada pada satu keramaian. Keliling gua manusia yang tinggi melampai. Hidung mancung dan berambut blonde. Original, bukan dye. Melompat-lompat. Bersorak. Sing a long.

Jauh depan, satu band sedang perform. Coldplay. Gua amati, Chris Martin tengah perform sambil pakai baju perniagaan Tom.

Mogwai tamat.

Dan gua masih berada atas kerusi biru kurang empuk. Dengan jari telunjuk atas mouse, tangan kiri pegang pen. Walaupun gua tak kidal.

Nampak sangat minda gua tengah konflik antara mengantuk dengan sedar setelah sarapan nasi lemak dengan kopi 'o' pekat sebelum masuk pejabat pagi tadi.

3 comments:

laki cikgu kimia said...

sit back n relax. berangan itu perlu. kadang-kadang lah.

Rajuna said...

belajar-belajar hidup dengan grindcore. hidup maki hamun terus.

Rembo said...

nas - manusia tanpa angan-angan akan mati.

juna - apa yg gua nak maki??