Wednesday, May 20, 2009

Sekejap bersama Risau.

Sejak krisis ekonomi bermula. Gua ditempatkan di bilik mesyuarat tingkat bawah. Suasana macam round table. Macam King Arthur dan pahlawan-pahlawan meja bulat sedang bersidang. Cumanya, meja gua bukan bulat tapi empat segi sama.

Tingkat bawah ini sebenarnya untuk para sales engineer dan juga management level. Senang cakap tempat-tempat orang besar. Dan juga bos-bos besar.

Tengah hari tadi. Lepas makan. Akibat ketiadaan kerja, bos besar kedua gua masuk ke bilik mesyuarat tingkat bawah. Join pahlawan meja empat segi sama. Dan dalam fikiran gua, imaginasi gua, dia adalah King Arthur. Sebab tak berhenti bercakap. Biasalah, ketua.

Sesekali gua dah bayangkan kain mantel warna merah, baju besi seluruh badan, ada pedang tersisip kat pinggang. Helmet besi sekali.

Bermula cerita pasal member gua yang dah berhenti kerja awal bulan ini, Si Joe. Dari cerita pasal Joe berhenti kerja, masuk pula bab medical. Sebab Joe bertukar kerjaya dari mesin semiconductor ke mesin dialysis. Semiconductor equipment ke medical equipment.

Di sebabkan bos besar kedua gua juga pernah kerja dengan medical equipment, maka ceritanya mula panjang lebar ke pengalaman sepanjang bekerja sebagai penjaga medical equipment. Dari yang ngeri ke yang melegakan. Dari yang sedih ke gembira.

Gua yang tak tahu nak buat apa-apa cuma ketawa layankan. Kadang-kadang gua senyap. Ralit mendengar cerita. Sambil-sambil bersuara sedikit.

Pahlawan yang lain, yang ada pengalaman di hospital mula bercerita. Suasana semakin hangat bercerita. Cerita berkisarkan penyakit-penyakit kronik. Cancer, Hepatatis B, Brain Tumor. Macam-macam.

Gua. Rileks. Dengar. Senyap. Membatu. Sambil berfikir. Satu perkataan. Cancer. Mula takut. Gusar. Tangan letak kat dada. Tapi rasa macam nak keluar. Letak Dunhill Light di bibir.

Sesekali sebelah lain gua berdetak. "Rileks Bo, live fast die young!"

"Yeah!" gua jawap balik.

Lepas tu hilang segala risau. Ganti dengan muka James Dean dan Sid Vicious. Oh, Abang Kurt Cobain juga. Jahanam!

8 comments:

Anonymous said...

kalu udah nak mati tengah berak pun boleh jadi..tak gitu?

Rembo said...

yup
you are right.

S.YanaZ said...

Oh, Rembo,
jgn mati dulu.




cis.

Rajuna said...

muka jamal abdilah takde?

Rembo said...

syanaz - he he he.

juna - jamal sehat lagi.

Jsmn said...

gua tak peduli pasal lu punya risau.

gile gerek avatar lu. AUM!

white. said...

:)

Rembo said...

min - ha ha ha. lu pun risau kan? lawa? errr..mana ada. *buat2 merendah diri.

white - :) balik.