Friday, July 17, 2009

Banyak pula kenangan gua tidur waktu-waktu gini.

Tengah hari itu, tahun 1998, di Bandar Baru Serting, waktu-waktu macam ini. Lepas balik sembahyang Jumaat. Sebelum pergi kelas prep. Kelas prep Jumaat petang adalah umpama kelas untuk berkhayal-khayalan. Macam tak ada guna.

Nak-nak lepas kena makan tengah hari nasi beriyani dengan lauk ayam tomato beserta aiskrim vanila. Air pula, air bandung soda. Memang A. A untuk tidur.

Gua, Panot dan Fad sudah ready untuk ponteng kelas prep. Masing-masing dah tengah sedap berlengging landing atas katil. Masing-masing tengah tengok kipas siling berpusing. Dengan harapan kipas itu umpama alat hypnotize yang warna hitam putih. Memukau kami untuk terus tidur. Dan bangun semula untuk minum petang.

Tiba-tiba;

DUM! DUM! DUM!

Pintu bilik kami diketuk dengan kuat.

"BUKAK PINTU NI BO!!" jerit suara di luar pintu.

Fad dengan Panot dah gelabah. Padahal katil diaorang yang paling dekat dengan pintu, nama gua juga yang brader ni sebut. Gua buka pintu. Maka, beberapa senior dah standby depan pintu. Gaya pakaian smart. Baju berkolar ada tulisan-tulisan semangat tercetak kat belakang, tuck in dalam seluar slack kain licin.

"Kau pehal tak siap lagi ni?" tanya salah seorang dari mereka. Gaya gaya abang senior yang kipas baik punya bontot cikgu.

"Laaa...tadi bukan kata kelas prep dah cancel ke?" kalis gua.

"Sapa yang cakap? Bila masa?" sergah seorang brader tu. Gua dah tak ingat nama beliau.

"Tadi. Time balik makan tadi. Diaorang bising-bising kat corridor." gua reka-reka cerita bagi sedap. Untung-untung terlepas dari hukuman. Biasa-lah, kehidupan asrama. Bila ada salah, mesti kena denda.

"Takde! Prep macam biasa. Di dah pukul berapa ni? Lambat dah kan? Sebelum pergi, tunggu aku kat court takraw tu. Kau dua orang pun sama." sambil tunjuk Fad dengan Panot yang tengah buat keras badan atas katil.

[,]

"Korang push-up sekarang, aku tak nak banyak. 10 kali je." perintah brader senior sorang tu. Gaya macam leftenan muda!

Gua, Fad dan Panot, buat-buat gaya malas-malas nak meniarap atas court takraw. Bukan apa, boleh melecur tapak tangan buat push-up tengah-tengah court takraw tengah-tengah hari buta. Mata gua pun dah berpinar-pinar. Pandangan gua pun dah berbalam-balam.

"Ikut kiraan aku! Satu!"

Gua, Panot dan Fad pun turun buat push-up. Kemudian naik semula. Peluh jangan cerita. Baru push up sekali, peluh dah macam lari keliling padang 10 round. Menitik-nitik ikut hidung.

"Dua!"

Gua dengan Panot selamba turun. Siap rapat-rapatkan badan atas court takraw yang panas tapi tak bersentuh dengan simen. Gua dengan Panot rasa macam training komando pun ada itu jam. Kemudian naik. Kemudian, gua dengar suara merintih sebelah kanan gua.

"Adeh. Adeh. Adeh."

Fad terus meniarap. Dengan muka tersembam atas simen panas.

"Pehal kau Fad?" tanya brader senior.

"Sakit bang. Tak tahan. Adeh...dehh..."

"Harap badan je besar. Lembik!! Dah pergi prep sana! Malas aku nak layan korang. Buang peluh aku je."

Petang itu, gua dengan Panot terselamat dari hukuman keras. Dan petang itu juga gua baru tahu Fad ni memang lembik. Lembik betul-betul, bukan lakonan untuk melepaskan diri dari hukuman. Makan tahun juga mende ini jadi 'point' pada Fad untuk gua dengan Panot 'up'. Padan la bila petang orang sibuk main bola, dia sibuk buat-buat rajin baca buku kat kelas.

Sekarang gua tengah tunggu Fad balik dari Jerman. Habis belajar. Janji dengan gua nak bagi Audi RS4 sebiji. Panot pula dah jadi jurutera carigali minyak yang berjaya.

Settle.

6 comments:

cikgie said...

Kelas prep Jumaat petang adalah umpama kelas untuk berkhayal-khayalan

mcm cilake. tp diakui betul ;))

Bazinga said...

brutal~~brutal~~
*blogwalking

Rajuna said...

kalau lu menten pushap jentel badan lu macam malek nor.

|| a - j . E . E || said...

best2 tido

laki cikgu kimia said...

rajuna, ko x apdet ke bdn die dah mmg cam maleknor. *payung gua sirap

Rembo said...

cik gie - eh kita satu sekolah ke dulu? ha ha ha

lydia - hye!! saya comel tau.

juna - pergh..lu balik-balik timbulkan isu kenegerian. ha ha ha

aje - tido dengan mimpi ngeri je yg tak best. mimpi lain pun best.

nas - cari gaduh! terajang perut kang!!