Thursday, July 02, 2009

Entri untuk Jim Morrison ni sebenarnya.

Sejak tahun 2000, King of Parit penuh dengan budak-budak sebaya gua dari serata Malaysia. Kedah la, Penang la, Kelantan la, Pahang la. Merata. Mereka semua adalah bakal jurutera. Dan sekarang mereka semua adalah jurutera. Student.

Sejak tahun 2002, mereka sudah keluar asrama dan mula menetap di rumah sewa. Merata. Taman Seri Indah la, Taman Manis la, Taman Wira la, Parit Rasipan la, Parit Sikun la. Macam-macam. Ada satu penempatan rumah sewa student yang glamor itu jam. Nama paritnya pun seglamor tempatnya. Budak-budak ni juga yang gelorkan.

[,]

Pejabat gua masih mengamalkan kerja empat hari seminggu. Gua awal-awal lagi dah tempah cuti hari Jumaat ini sampai Isnin depan. 4 hari gua cuti.

"Lama cuti? Mau pergi mana?" colleague gua tanya dengan dialek Hakka yang agak pekat.

"Paris! Ini malam bertolak." gua jawap ringkas.

"Betul aaa?"

Gua senyum. Angkat alis mata berturut-turut.

[,]

"Ni dua ratus tujuh puluh. Duit sewa rumah plus hutang Tom. Gua tak ada weekend ni." gua cakap gaya garang sambil hulur duit pada Kod.

"Lu gi mana?"

"Paris" ringkas jawapan gua.

[,]

Esok adalah 3 Julai. Apa yang gua tahu, di Perancis, stesyen-stesyen radio Perancis akan memutarkan lagu-lagu dari The Doors. Atau puisi-puisi Jim Morrison. Sepanjang hari. Berulang-ulang. Macam Malaysia hujung minggu lepas. Sepanjang hari lagu Micheal Jackson. Berkabung.

Manakala keadaan di Paris akan gloomy. Kelihatan akan ada manusia berjalan membawa bunga. Menuju satu tempat. Menangis. Teresak-esak. Berkumpul di Père Lachaise Cemetery. Menyalakan lilin-lilin. Ada yang akan berpuisi disana. Ada yang terus menangis. Di sana, di atas kubur Jim Morrison.

[,]

Salah satu penempatan student yang glamor di King of Parit adalah Paris. Itupun dia orang juga yang gelor. Budak-budak baya gua. Yang sekarang dah jadi jurutera.

Paris di King of Parit adalah singkatan Parit Haji Rais. Akal budak-budak sekarang, nama nak glamor. Nak Paris je. Tak faham gua!

Jadinya, jangan sampai esok, lepas sembahyang Jumaat, gua buat perangai. Tengah-tengah hari buta, gua terpacak dekat tanah perkuburan Islam Parit Haji Rais, baca puisi Akulah Superhero Itu yang baru gua karang semalam petang. Konon-konon untuk Jim Morrison.

* Lay in peace there Jim!

6 comments:

Jorji said...

kau ditangkapnya kat siak mesjid nanti! jgn buek ragam baca sajak kek kubor!

wakaka.

..Lizard king!

my world said...

sengal la lu bo....

iyan said...

taman bintang ada jugak kan rem?

semangat2 trotsky said...

haha..! macam celaka..

FdausAmad said...

memang..macam gampang!,haha

Rembo said...

Jorji - ha ha ha. Hampir saja gua buat.

mariati - sengal apsal pulak. he he he

iyan - ada ada. datang jenguk.

bean - la btol la.

fdaus - weh Jim Morrison ni, mcm gampang apsal pulak. he he he.