Wednesday, March 03, 2010

Budak budak sekarang panggil 'kicks'.

2 minggu lepas. Gua lepak kat office. Kerja kat kilang belum ada. Tapi gua agak sibuk buat arrangement untuk ke Pulau Pinang. Satu customer sudah beli mesin gua. Maka terpaksa gua pasang dan support selama beberapa bulan di sana.

Bila gua buat arrangement, pergerakan gua kena pantas. Misalnya, turun naik tangga dengan kadar yang laju. Siap dengan kertas kat tangan. Pen sangkut kat celah butang baju.

Sekejap sekejap turun. Lepas itu, naik balik. Turun balik, naik balik. Kejap jumpa budak sales, kejap bincang dengan bos kecik gua kat atas.

Sibuk.

Tengah sedap gua turun. Dengan kadar yang agak laju. Stail lompat 2 3 anak tangga sekali. Tiba tiba, gua rasakan tapak kasut gua tak berapa grip ke marmar tangga. Licin. Kosong. Macam pijak angin.

Beberapa mili saat, peluh besar timbul tepi dahi gua. "Alamak, jatuh ni." bisik hati gua.

Lantas, dengan hasil usaha bermain ragbi selama beberapa tahun yang mengajar gua berfikir secara kritikal campur dengan hikmat meringankan badan, gua akhirnya berjaya menstabilkan badan dan berpijak pada dunia nyata.

"Phew!" nasib baik gua tak jatuh tadi.

Sampai sampai bawah, sebelum gua jumpa budak sales, gua angkat kaki, check tapak kasut Reebok Classic gua.

"Hmmm...padanla. Haus dah. Time to change." bebel gua sendiri sambil sambil senyum sendiri sambil geleng geleng kepala.

Dah dekat 2 tahun Reebok Classic gua berkhidmat rupanya.

Tapi, masalahnya, bila gua buka web streetwear ni, pening pula kepala gua nak pilih mana satu.

Kerja gua tak memerlukan gua pakai kasut kulit berwarna hitam dan mempunyai tumit. Tersangat pejabat kasut tu. Tak minat I!

Lantas gua keliru, macam biasa biasa.

2 comments:

jo said...

lu buat teknik apa?side step?
tengok kiri kanan ada makwe-makwi nampak tak masa lu nak jatuh tu?

hehe..

Rembo said...

takde. kiri kanan tangga gua adalah dinding. macam tangga naik rumah kedai tu.