Monday, March 24, 2008

Kalau Arsenal kalah je, aku mesti bernasib malang sepanjang hari.

Aku rasakan seperti dunia sudah semakin tidak adil buat aku. Kegagalan demi kegagalan. Kekalahan demi kekalahan. Kekeciwaan demi kekeciwaan.

Satu.

Celik mata. Cuaca baik. Matahari terik menyinari bumi dan alam semesta. Bergegas untuk berjumpa Guru. Baru sampai pejabat Guru, rintik-rintik kecil hujan mula terasa. Sampai pejabat Guru, tiada.

Dua.

Singgah ke kedai Melayu Kapitalis. Hujan sudah agak lebat. Lapar. Suruh awak-awak Melayu Kapitalis belikan apa yang patut untuk isi perut. Tiada.

Tiga.

Hujan berhenti sekejap. Memecut ke kedai Haris dan Bam. Cari ikan keli masak pecal. Habis.

Empat.

Baru bergerak dari kedai Haris dan Bam. Hujan lebat menimpa badan tebal aku. Memecut ke klinik swasta untuk medical check-up.

" Kak, kat sini boleh buat medical check-up?"

"Boleh. Untuk kerja ya?"

"Haah. Boleh?"

"Ada surat?"

"Takde la kak. Baru nak masuk kerja ni."

Akak tu diam.

"Boleh tak kak?"

"Pergi ambil surat dulu la."

"La...saya baru lepas interview aritu. Dia nak tengok medical check-up dulu baru tahu dapat ke tidak. Boleh tak kak?"

"Boleh. Tapi kena ada surat dulu."

"Takpe lah kak. Saya cari klinik yang orangnya bijak sikit. Cakap tak boleh dari tadi kan senang. Baca lah lagi Harian Metro tu banyak-banyak." aku membebel.

Lain kali cakap la, nak buat medical check-up kena ada surat pengesahan daripada majikan. Ini tak. Kejap boleh, kejap tak boleh.

Meruntun kekecewaan hati aku dengan orang yang tidak faham bahasa ini. Tak habis-habis suruh mintak surat, mintak surat. Bagi suratkhabar nanti, baru tahu. Dah aku takda surat tu.

Balik dalam keadaan yang semakin hujan lebat. Sampai tak nampak jalan. Kali terakhir aku kena hujan macam ini, masa aku bekerja di Mall dahulu. Itu pun tahun lepas.

Dalam hati membebel. Nak jumpa Guru, takde. Nak kirim makanan, tak dibelikan. Nak makan ikan keli masak pecal, habis. Nak buat medical check-up, tak boleh. Lepas ni entah apa lagi agaknya.

Tengok. Kan aku dah kata. Mungkin keseimbangan kosmos itu sudah lari sedikit daripada paksinya untuk aku. Haih...

Dah takda nasib. Dah dugaan. Ada la hikmahnya tu. Nanti nanti adalah tu. Kata-kata klise. Boring! Damn boring!

4 comments:

FrH said...

Bo .. mmg selalunye kene bawak surat .. tp kalo xde surat lu bleh carik klinik yg xyah pakai surat .. diia bg general jek .. tu kilang xbijak sbb dia xde own format for medical check-up .. dpt keje kat mana bro?

Rembo said...

Tau. Tapi inform la awal2.Boring.
JST tu cik farah.

Anna Shariff said...

kalau man u menang,
saya bertuah sepanjang hari.
:)

Rembo said...

nana - amboi. tu kata-kata biasa man u fan.