Monday, March 10, 2008

Politik yang semakin aku nak faham.

Selesai sudah PRU 12. Banyak keputusan yang tak disangka dan juga keputusan yang dijangka. Bagi aku sendiri, seorang yang belum pernah mengundi dan, masih belum mendaftar, merasakan sedikit rugi.

Keputusan PRU 12 ini banyak membuatkan aku terfikir beberapa perkara. Dari segi sosial, ekonomi dan politik negara. Beberapa niat baru muncul secara tiba-tiba. Mungkin diatas kesedaran tentang keadaan politik Malaysia yang aku lihat semakin mencabar.

Pelik mak bapak aku. Mana taknya, tak pernah-pernah aku duduk menonton bersama mereka melihat keputusan apanila diumumkan. Kali ini, aku bersama mereka dengan kacang dan air Nescafe 'O' ditangan. Kali terakhir aku melihat keputusan Pilihanraya Umum ini seingat aku adalah pada pilihan raya awal 1990-an. Itupun aku sedang bersiap untuk kesekolah saambil curi-curi tengok tv. Yang aku perasan adalah keputusan yang bergerak pada monitor dibahagian bawah.

Sekarang, dalam keadaan yang sangat tak sibuk, aku ada banyak masa untuk berfikir tentang masa depan negara ini. Bagi pandangan aku, banyak pro dan kontra-nya.

Cuma bagi aku sekarang kita tunggu dan lihat dahulu. Sambil study-study sejarah sikit, study tokoh sikit. Nanti aku dah famous korang tolong ingat-ingatkan aku ye.

*kenyit mata

No comments: