Tuesday, June 09, 2009

Pengalaman setengah hari tanpa Notebook.

Dengan tenang gua memandu ke pejabat. Dalam hati, dalam kepala fikirkan ayat-ayat terbaik untuk kedua-dua bos besar gua. Dan juga bos kecik gua. Sambil-sambil memandu, sambil-sambil berfikir ayat manis, sambil-sambil ketis habuk Dunhill Light keluar tingkap. Macam gaya pelakon drama melayu pun ada gua rasa.

Sampai di pejabat, gua tak terus masuk pejabat. ON sebatang Dunhill Light dulu. Tarik feel. Sambil-sambil dengar JJ dengan Ean buat lawak dalam radio. Sambil-sambil dengar radio, sambil-sambil berfikir ayat manis, sambil-sambil ketis habuk Dunhill Light keluar tingkap. Macam gaya pelakon drama melayu pun ada gua rasa.

Gua dapat idea.

Melangkah masuk dalam pejabat, sambil buat muka paling seposen. Tapi tak terlalu sedih. Nanti nampak sangat plastiknya. Muka seposen rileks-rileks.

Gua jeling papan putih jadual semua staff. Oh, bos-bos besar gua tak masuk pejabat, bos kecil gua pula cuti. Serta-merta mata gua jadi bintang-bintang. Mulut pula tersenyum. Tapi tak lebar mana. Rileks-rileks. Berseri-seri muka gua.

Tapi, siapa nak bagi gua notebook ni?? Gua dah resah. Kalau tahu, gua sambung cuti. Lagi bagus. Kepala gua dah nak suruh half day. Lucifer pula kata ok.

Kepala gua terus berfikir. Dari jam 8.30 sampai ke pukul 11. Gua tak reti duduk diam. Sekejap-sekejap keluar, sekejap-sekejap masuk pejabat. Sekejap masuk tandas. Sekejap kang duduk baca paper. Semua tak kena. Itu tak kena, ini tak kena.

Sudahnya, gua dapat idea. Pinjam notebook anak tiri pejabat gua. Kecek punya kecek dengan coordinator gua, kenyit-kenyit mata sikit, puji-puji sikit, sudahnya gua dapat notebook anak tiri. Notebook cap Fujitsu.

Lantas, dari pukul 11 sampai sekarang. Langsung gua tak berganjak dari kerusi biru ini. Senyap je ngadap notebook anak tiri ni. Macam bayi dapat botol susu.

Dasar hamba internet!

4 comments:

laki cikgu kimia said...

ah dah tentu fujitsu parit raje nye produk! maksud gua .. lu.

Alina said...

2nd!

Rambo said...

nas - LOL. itu la. gua dapat je, terus gua teringat.

alina - 2nd hand? 2nd chance? he he he

frH said...

haha yaa btol nasrul. tu jek dlm fikiran aku. fujitsu pt rajah. bagai sirih pulang ke gelanggang ..