Thursday, December 04, 2008

Hujung tahun adalah saat paling syurga. Nak-nak ekonomi masih belum pulih.

Sekarang, hujung tahun. Hampir semua pelanggan gua akan shut down. Production semakin sedikit. Kesan pada gua, semakin kurang kerja. Semakin lama gua duduk di pejabat. Semakin banyak gua fikir bukan-bukan. Semakin banyak gua teringat kisah-kisah tahun-tahun lepas.

Sekarang ini, gua teringat satu kisah gua tahun lepas. Skop kerja yang sama. Masuk ke kilang customer gua bagi menyelesaikan masalah teknikal yang mereka hadapi terhadap mesin peliharaan gua. Itu pun kalau ada masalah. Kalau tiada, dengan berkonsepkan home office, tiada kerja bermakna kerja gua adalah di kawasan sekitar Mahkota Parade, Dataran Pahlawan dan A Famosa.

Satu hari, mesin peliharaan gua tenang. Diam tanpa masalah. Gua dengan partner-in-crime gua jalan-jalan sekitar kawasan Mahkota Parade, Dataran Pahlawan dan A Famosa. Penat berjalan, gua dengan partner-in-crime gua lepak makan Baskin & Robin sambil duduk di tangga paling atas di kota tinggalan A Famosa.

Jam baru menunjukkan lebih kurang 4 petang. Tiba-tiba partner-in-crime gua bersuara,

"Agak-agak lu la kan, what is the best part of mengular among our friends job?"

"Hmmm...depends. Kalau kat kilang, paling best pun tidur dalam surau. Kalau kerja pejabat, maybe main snooker time rehat. Kalau kerja offshore, gua tak tahu. Maybe berenang kot."

Jawapan gua di sambut dengan hilai tawa besar. Macam Lucifer tengah ketawa dengan kawan-kawan dia sebab dapat hasut manusia.

"Ok, ok. What if their asking us the same question?" Tanya partner-in-crime gua lagi.

"Lepak makan Baskin & Robin sambil tengok separuh kota Melaka dekat tangga paling atas A Famosa!"

"Hahahahaha. You just so right Bo."

Gua dengan partner-in-crime gua terus gelak sampai penat.

Sekarang. Andai soalan itu keluar lagi untuk gua. Gua akan jawap,

"Be home by 5 o'clock and watching Ned Flanders arguing with Homer Simpson while having..err...Coke."

6 comments:

laki cikgu kimia said...

hidup maken berubah kan bo? kadang-kadang perlu tengok belakang juga kan? kita sama.

Anonymous said...

raja ular..!!!

hegira said...

bestnya relax2.

Ami said...

Lenkali kalau nak mengular ofis hour, helo aku. Kita gi redbox! RM18.00 + nyanyi 4 jam + siap mkn.

Suara aku sedap. Suara ko?

ceh.

apek terror said...

lenkali kalau lu nk ngula fikir balik mase depan ok...

Rembo said...

nas - ha! tu la dia. tanggugjawab semakin besar.

akim - spe suruh ekonomi jatuh. hehehe

hegira - kalo da 4 bulan macam ni mau sikit lg jd gile gua.

ami - peti suara aku sama macam chris cornel.

apek - tgu gua d king of parit.