Tuesday, December 16, 2008

Pengalaman gua makan tengah hari di kedai-lauk-atas-dulang.

Tengah hari tadi. Lunch break. Sedang asyik gua layan makan tengah hari gua, brader meja sebelah gua kuat bercerita. Topik biasa. Perempuan. Cakap kuat-kuat. Naik pening kepala gua.

"Pung pang pung pang....bekas lu, baru nak pasing gua...bla bla bla...yada yada yada...."

Dalam hati gua, "gua sepak guna pinggan jugak brader ni kang!"

Beberapa minit lepas itu, tempat brader tadi diganti oleh dua orang mamat berkemeja smart.

Gua macam biasa, malas nak berbual dengan rakan sepejabat gua. Kurang mood untuk bersosial dalam keadaan tekak sakit dan hidung selsema. Rasa ayam masak kicap pun dah macam rasa ayam masak air suam.

Mamat berkemeja sebelah meja gua mula berbual. Bermula dengan cerita-cerita kematian. Cerita tentang kematian emak. Gua dah tangkap syahdu.

"Bla bla bla...Meninggal....umur 60 tahun...bla bla bla...Cancer...." cerita mamat berkemeja 1.

Lepas seketika, topik dah tukar. Kearah mistik pula. Tapi masih berkaitan keluarga.

"Ha tu la...bla bla bla...arwah atuk aku dulu...bla bla bla...saka....bla bla bla...kene tanggal atap...bla bla bla...jumpa paku panjang 8 inci atas atap." cerita mamat berkemeja 2.

Perasaan gua yang tadi syahdu dah mula tukar dengan hangin.

"Itu lah. Mak tiri jiran aku dulu pun camtu....bla bla bla...ada orang meninggal...bla bla bla...tak boleh masuk rumah..bla bla bla...sebab ada bela bla bla bla..." lawan cerita mamat berkemeja 1.

Gua yang dari tadi dekat sebelah dia orang fikir. Ini sesi makan tengah hari ke sesi debat cerita paling letup?

Panas hati gua. Sekali gua bawak King Of Letup datang jumpa korang, baru tau. Jangan bila dibawa keranda baru bercucuran air mata!

17 comments:

mrblind said...

lu tak nak bising-bising..lu makan dalam perpustakaan la brader..haha..

hegira said...

huhu. buleh eh berdebat tengah makan?? ke tak makan??

KARKADEWA said...

haha..
mkn dlm perpustakaan mmg ideal..
btol2 emosi la lu ni..
hangin2 jgn smpi tercekik nasik...

banat @ saffa @ hazwani said...

salam...ayam masak air suam buat saya gelak di malam hari



*haish*
sangat kelakar!

word varification:ingsset. apekah?

AkiM said...

masa makan memang 1 masa yang berkualiti, kalau ada yang sembang meletop2 tuh harus di lempang sampai terlentang rasanya....

CriticalThinker said...

cekup tinge kiri tampo pipi kanan die tiga kali.. cakam aku suruh.

.farah. said...

orang lelaki pun kepoh ek kalo bercerita..

j or ji said...

lu ni macam Randal dalam Clerks 2..semua benda tak kene kat lu...hahaha

memang emosi!

cOkeLAt ciNtaku said...

*sigh*~
kamu mmg emOsi..
;p

Rambo said...

blind - baik suruh gua makan tepi kubor.

hegira - hah tu la. sebok nak lawan cerita paling letup!

dewa - pustakaan bukan tmpt untuk baca buku ke?

wani - dah..kalo selsema, manede rse mende.

akim - relax2 sudah. xyah letup sgt kn kim?

nas - nnti la kalo gua jumpe lg.

frh - bkn kepoh. letup!

j - sistem badan gua tgh nt functioning well.

cekelat - ni nk tq ke ape eh? hehe

pipiyapong said...

patut lu sambung lagi letup tu..lepas tu suruh meja sebelah sambung..haa baru lah lu tahu sapa king of letup cawangan kedai makan..

thatsofarah said...

emosi siot..
tp entri yg mampu buat gua tersenyum.

btw, tq fr visiting my blog. :-D

cOkeLAt ciNtaku said...

encik rambo yg slalu emosi..sy suda tag kamu..

Rambo said...

pipi - nti kalo gua smbg, apa kate lu pulak.

farah - errrr...kategori emo gk ke ni?

cekelat - dah buat la tag ni. g check bwh2 sana.

ilazz said...

aii besa ler taim makan2 cam tu. len kali ko posa je la. x yah kuar masa lunch. hehehe

Rajuna said...

asal lu tak celah kasi selit cerita pasal kereta hitam lu yang tabah itu? kemungkinan ia mempunyai aura semangat amalan hitam.

Rambo said...

ilazz - letup sgt! susah akal gua nk terima.

rajuna - celah cerita? Hell No!!!