Thursday, July 31, 2008

Si Mammon dan Lucifer itu semakin gemuk.

Suatu masa dahulu, zaman gelap gua. Zaman sebelum zaman enlightment gua sekarang. Zaman gua jadi Raja Tidur Kampung Parit Haji Ali. Gua bertugas sampingan sebagai pemandu a.k.a sahabat-baik-hati-tukang-hantar-dan-tukang-ambil sahabat gua.

Tugas gua ini biasanya bermula bila sahabat gua ini keluar dari Parit Gotham Raja. Samaada ke Kelumpo atau Johor Bahru. Biasanya malam baru gua mula kerja. Kerja gua ambil sahabat ini dari bus stand atau tepi lebuhraya dan hantar ke rumah. Ya, gua tahu. Decent job isn't it?

Biasanya, di tengah tugas gua itu, akan ada acara minum-minum untuk menghilangkan haus. Dalam acara minum-minum ini, ayat yang biasa akan keluar dari mulut sahabat sambil tersenyum dan menunjukkan hasil dapatan dari luar Pekan Gotham Raja.

"Gua memang senyum lah sampai hujung bulan ini. Bila gua dah habis banyak duit, dapat banyak stuff, memang gua suka. Senyum je gua ni."

Metafora. Main point. Habis duit sebab dapat barang yang dikehendaki, takpa. Janji puas hati.

Sekarang, gua tengah lalui zaman enlightment gua. Zaman gelap gua tinggal sejarah dan kenangan. Zaman Raja Tidur Kampung Parit Haji Ali gua sudah berakhir.

Gua ulang balik kata-kata sahabat gua itu untuk diri gua sendiri. Sebabnya, satu barang dari wishlist gua sudah ada disamping gua.

"....memang senyum je gua ni."

4 comments:

apek terror said...

oh decent ar en rambo...penah terlajak kat mane2 x? sahabat tu rekod dia kotor tp bergaye haha..

Anonymous said...

cutenye gamba sblh .. haha

Eamy said...

hahahahaha
sy tahu rasia anda
smlm g quik kan?

Rembo said...

apek - ada. gua malas hendak cerita.

farah - haip! off topic neh. btw tq. hahahah

eamy - shhh! diam2. sy sudah koyak!