Tuesday, January 12, 2010

Boleh tahan juga sifat pelupa gua ni.

Kadang kadang, bila gua banyak kerja, atau terlalu penat kerja, atau terlalu letih travel sana sini, sifat pelupa yang selalu jadi musuh gua akan menang dan gua kalah.

Boleh tahan juga kes kes gua lupa. Macam, lupa nak tanya anak sepupu gua dah keluar ke hospital ke belum, lupa nak keluarkan buku From Beirut to Jurusalem dari beg yang gua beli time Frinjan hari Sabtu lepas, lupa nak tanya khabar orang tua, lupa apa benda nak cakap, lupa nak potong kuku walaupun selalu masuk nasi time makan tengah hari, lupa tengok side mirror bila nak tukar lane, lupa senyum pada toll gate girl, lupa nak ambil rokok walaupun dah bayar, lupa yang gua ni dah ada makwe sebab selalu goda flight attendant. Macam macam.

Selalunya, gua akan terlupa bila masa ada sesuatu yang akan cross gua punya minda bila gua tengah plan sesuatu.

Weekend lepas, dek terlalu sedap bercerita dengan Mas Anton, pemandu teksi di Batam, gua terlupa untuk minta resit teksinya untuk gua claim awal bulan depan nanti. Padahal, gua dah ingat sebelum gua pakai stokinuntuk balik lagi.

Selalu jadi, gua akan lupa sama ada gua dah baca Al-Fatihah time sembahyang Jumaat atau belum dek keasyikan gua dengar imam baca surah.

Tadi petang, di Bayan Lepas, gua lupa ambil resit Petronas. Sudahnya, satu kerja lagi pusing round-about-yang-tak-boleh-pusing-360 darjah.

[,]

Dalam perjalanan pulang, bibir gua rasa pedih pedih. Dah lama juga benda ni berlaku. Gua tak puas hati. Lantas, gua singgah klinik Mega. Check apa yang patut. Doktor beritahu, nothing to be worried. Mungkin sebab cuaca panas di Bayan Lepas.

Selepas habis checking, gua masuk kereta, start enjin, balik. Lagi 500 meter nak sampai rumah, ada satu call masuk. Nombor tak dikenali.

"Ni encik Rembo kan?" suara makwe.

"Yup."

"Tadi ada datang klinik kan? Mana pergi ni?" makwe klinik Mega rasa pelik.

Paused.

"Oh God!" jawap gua sambil tepuk dahi dan bagi signal sebelah kiri.

"Hah, cepat datang balik. Nak tutup dah klinik ni."

"Ok. 10 minutes."

Perghh...rupanya gua lupa ambil ubat!!

No comments: