Tuesday, January 05, 2010

Projek pertama tahun 2010.

Seperti yang gua jangkakan. Permulaan 2010 bermula dengan 'BANG' untuk sebelah kerjaya gua. Bukan Bangbus mahupun 'Gangbang'. Gambang, Pahang lagi-lah, jauh sekali.

'BANG' yang gua maksudkan adalah...err...macam...err...sesuatu yang meletup. Tak-lah lemau macam biasa-biasa.

Tadi, gua terima satu email dari bos kecil gua. Satu prosedur untuk proses modifikasi mesin gua yang terletak di Batam. Memang gua tunggu-tunggu prosedur ini. Selagi tak ada prosedur ini, maka gua tak boleh buat kerja.

Apa gila gua nak buka mesin secara hentam keromo. Mau jadi macam tikus baiki labu kang bak kata orang dulu dulu.

Gua tengok tajuk email lain macam. Tulisan dia bukan stail biasa-biasa. Sekejap ada rupa cacing, sekejap ada hufuf 'f' terbalik. Sekejap ada tanda pembuka kata, sekejap ada tanda yang selalu budak-budak guna dalam SMS untuk mata sepet (^), sekejap ada huruf 'e' pepet-lah, ada huruf 'u' dengan dua titik kat atas-lah. Sekali pandang macam huruf 'tha' pun ada.

Gua dah budget. Ini mesti kes skrip atau tulisan bukan tulisan biasa-biasa. Mesti tulisan Katakana. Tak pun Hiragana. Kalau tak, takkan PC gua tak boleh nak detect tajuk email tu.

Mula-mula gua senyum. Maklumlah, prosedur ini memang gua nanti-nantikan. Kiranya, prosedur ini macam tiket untuk gua ke luar negara a.k.a Batam. Boleh juga gua cuba taktik claim tiket kapal terbang untuk jadi kaya sekali lagi nanti. Untung-untung, kalau berjaya, boleh dapat Wheeler sebijik.

Tapi, bila gua buka attachment, senyum gua dah bertukar masam. Secara majisnya, gula yang manis gua dah bertukar menjadi cuka yang masam.

Apa hal prosedur ini dalam tulisan Katakana? Cari gaduh ke apa ni?

Nasib baik ada Lebai Google tolong translate.

Sekarang gua tengah sibuk booking flight dengan hotel sambil merancang masa perjalanan gua serta masa untuk gua buat kerja. Sambil sambil tu terasa risau juga tentang makwe makwe Batam yang suka tarik baju sambil merengek ajak masuk pub.

GULP!!

4 comments:

dewajiwa said...

lu keje company Jepun ke?
gi Batam nanti pakai kopiah. baru takde yang menggoda. ngam?

(pesanan ini di CC untuk Penari Kecil yang membaca entri ini. hehe)

j or ji said...

apa nak risau, dia tarik,lu masuk.

iyan said...

jgn lupe pakai sarung...

Rembo said...

dewa - haah. jepun mari.

ji - jgn encourage wa ji. eh, wa tgk lu ada excited sikit la pasal Batam ni. Apahal eh?

iyan - sarung? sarung kaki ke tangan?
keh keh keh